سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد گزنه

گزنه

گزنه گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهار گوش است و به طور قائم تا ارتفاع یک متر بالا می‌رود. نام‌های دیگر آن عبارت است از: گزنه کبیر، گزنه دو پایه، گزنه سفید (انجره)، گزما، گزنک و...

 

این گیاه در خرابه‌ها، باغ‌ها و نقاط مرطوب که چهارپایان از آن عبور می‌کنند به حالت خودرو می‌روید ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه‌ای که سبز می‌شود کم‌کم تمام منطقه را فرا می‌گیرد.

 

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده که در صورت لمس کردن ساقه به دست می‌چسبد و پوست را می‌گزد که تولید خارش و سوزش می‌کند و شاید به همین دلیل آن را گزنه نامیده‌اند. تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم کتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ‌های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است و طبع آن گرم و خشک است.

 

گزنه گیاهی است که از دوران ما قبل تاریخ نیز وجود داشته و مردم آن زمان از آن برای تغذیه استفاده می‌کرده و از خواص درمانی آن اطلاع داشته‌اند.

 

جالینوس حکیم که در قرن دوم میلادی زندگی می‌کرد آن‌را برای رفع سرماخوردگی و بیماری‌های دستگاه تنفسی به کار می‌برد.

این محصول مناسب افرادی است که میخواهند دمنوش های متفاوتی بنوشند و یا اینکه طعم های مختلف دمنوش را میخواهند امتحان کنند تا به طعم مورد علاقه ی خود دست پیدا کنند، همیچنین این بسته از دمنوش های مختلف مناسب افرادی است که به دنبال داشتن تغذیه ی سالم هستند و قصد دارند از خواص گیاهان مختلف بهره ببرند، این محصول با گردآوردن چندین طعم مختلف در کنار هم انتخاب مناسبی برای کسانی است که میخواهند دمنوش هایی از گیاهان پر خاصیت را جایگزین نوشیدنی های خود کنند.

 

دمنوش های طعم دار متنوع شامل:

 

گل گاو زبان، اسطوخدوس، چای فرانسوی، گزنه، گزنه استویا ( دمنوش های شب)

 

آرامش، چای ترش، چای سبز، زیره (کاروی) (دمنوش های ظهر)

 

منتا، آویشن، بابونه ( دمنوش های صبح)

 

زمان های توصیه شده زمان های پیشنهادی هستند و هیچ اشکالی در استفاده از دمنوش ها در زمان های دیگر پیش نمیاید.

 

طرز تهیه: یک عدد دمنوش را در یک فنجان یا دو عدد را در قوری قرار داده و به مقدار کافی آب جوش به آن اضافه نمایید، بعد از حدود 5 دقیقه، دمنوش آماده نوشیدن است.