سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هویج در دوران شیردهی

در دوران شیردهی تمام موادغذایی دریافتی به نوزاد یا کودک نیز انتقال می یابد. هرچند هویج سرشار از ویتامین ها و موادمعدنی است، اما آلرژی به این ماده غذایی می تواند بر نوزاد نیز تاثیرگذار باشد. همچنین مصرف هویج می تواند موجب تغییر رنگ پوست نوزاد شود که البته بدون ضرر است.

 

کاروتنمیا

در میان میوه ها هویج حاوی میزان بالایی بتاکاروتن بوده که پیش ساز ویتامین A است. درصورت مصرف میزان زیادی از این ماده مغذی، بتاکاروتن می تواند در پوست انباشته شود. بتاکاروتن همچنین از شیر مادر عبور کرده و باعث کمی تغییر رنگ در پوست نوزاد یا کودک می شود. این تغییر رنگ بی ضرر به ویژه در کف دست یا کف پای کودک ایجاد خواهد شد.

 

آلرژی

کودکان در زمان شیردهی ممکن است به برخی از موادغذایی آلرژی داشته باشند. براساس کلینیک مایو در ایالات متحده، در حدود 6 تا 8 درصد از نوزادان و کودکان برخی از انواع آلرژی به موادغذایی را تجربه می کنند. آلرژی به هویج ممکن است با ایجاد درد شکمی، نفخ و گاز در کودک باشد. همچنین ممکن است موجب اسهال و استفراغ یا ورم صورت به ویژه در اطراف چشم ها، دهان یا لب ها شود. آلرژی به هویج همچنین می تواند با علائم تنفسی از جمله خس خس سینه، تنگی نفس، آبریزش بینی یا گرفتگی همراه باشد. بنابراین در صورت مشاهده علائم آلرژیک با پزشک خود مشورت کنید.

 

هویج و ترجیحات غذایی

همزمان با شروع مصرف موادغذایی جامد در کودکان، قرارگیری در معرض موادغذایی مانند هویج از طریق شیر مادر می تواند برای کودک لذت بخش باشد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله “کیفیت موادغذایی و اولویت”، کودکانی که طعم هویج را از طریق شیر مادر تجربه کردند، بیشتر احتمال دارد که نسبت به خوردن غلات صبحانه طعم دار شده با هویج احساس رضایت داشته باشند.

 

ملاحظات

هویج منبعی عالی از ویتامین A و سایر موادغذایی ضرروی برای رشد کودک است. در صورت تمایل به خوردن این ماده غذایی، مصرف آن منعی ندارد. همچنین در صورت ابتلا به کاروتنمیا، رنگ پوست کودک حتی با وجود عدم قطع مصرف هویج تا 2 یا 3 سالگی به رنگ طبیعی باز می گردد.