سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی سایت زیرنویس

طراحی سایت زیرنویس :سایت­های زیرنویس در حال حاضر بازدیدکنندگان زیادی دارند و این باعث می­شود افرادی نیز برای راه اندازی یک کسب‌وکار جدید به فکر طراحی یک سایت زیرنویس باشند.

طراحی سایت زیرنویس

سایت­های زیادی برای دانلود زیرنویس فارسی و انگلیسی وجود دارند، اما تمام این سایت­ها به یک اندازه محبوب نیستند. اگر قصد طراحی یک سایت برای زیرنویس را دارید، با ما همراه باشید تا نکات طلایی را به شما آموزش دهیم.

چگونه سایت زیرنویس طراحی کنیم؟

تماشای فیلم و سریال­های خارجی یکی از سرگرمی­های محبوب این روزها محسوب می­شود. افرادی که به سینما و تلویزیون علاقه دارند حتما در وقت­های آزاد خود زمانی را برای تماشای این فیلم­ها اختصاص می­دهند. علاوه بر آن، یادگیری زبان دلیل دیگری برای تماشای این فیلم­ها و سریال­ها از سوی بیشتر افراد است.

از آنجایی که فهم زبان اصلی این فیلم­ها مشکل است، مخاطبان ناچار هستند از زیرنویس استفاده کنند. طراحی سایت برای زیرنویس ویژگی­های خاصی دارد، اما قبل از پرداختن به این موضوع مختصری درباره زیرنویس و انواع آن شرح می­دهیم.

زیرنویس چیست؟

زیرنویس متن نوشتاری گفته­ها یا ترجمه آنها از زبان­های دیگر است که برای فیلم، موزیک ویدئو، سریال و موارد دیگر استفاده می­شود. زیرنویس معمولاً در زیر ویدئو ظاهر شده و به صورت هماهنگ با صدا پخش می­­­شود.

زیرنویس­ها به دو روش تولید می­شوند که عبارتند از روش حک و روش Srt. در روش حک (هاردساب)، زیرنویس در زیر فیلم قرار می­گیرد. در واقع در این روش، زیرنویس به فایل ویدئویی چسبیده و یک فایل واحد تشکیل می‌دهد.

هنگامی که ویدئو را به اجرا درمی­آورید، زیرنویسی که از قبل در آن حک شده و قابل جدا کردن نیست، نمایش داده می­شود. ولی در روش Srt زیرنویس در فایل جداگانه قرار می­گیرد. فرمت­های مختلف فیلم مانند mkv  و 4  mpاین قابلیت را دارند که چند زیرنویس برای فیلم داشته باشند و بیننده بر اساس تمایل خود زیرنویس مورد نظر را انتخاب می­کند.

برای زیرنویس­های جدا (سافت ساب)، پس وند­هایی مانند sub/idx، smi و … نیز وجود دارند، ولی رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین زیرنویس، Srt است. زیرنویس­ها توسط نرم افزارهای حرفه­ای پخش می­شوند که معروف­ترین و باکیفیت­ترین این نرم افزارها kmplayer، potplayer و vlc هستند.

برای قرار دادن این زیرنویس­ها روی فیلم دو روش وجود دارد. در روش اول باید نام زیرنویس را با نام فایل مورد نظر هماهنگ کنید، برای مثال:

Movie Name. mkv

Movie Name. srt

روش دوم به این شکل است که در هنگام باز کردن ویدئو، زیرنویس را بر روی صفحه مورد نظر بکشید و رها کنید ( drag and pull).

اگر این سوال به ذهنتان آمده است که کدام شیوه بهتر است، باید بگوییم شیوه اول، زیرا بعضی از پلیرها یا تلویزیون­ها قادر به انتخاب دستی زیرنویس نیستند و باید نام ویدئو با نام فایل زیرنویس یکی باشد.

کیفیت تمام سایت­هایی که زیرنویس ارائه می­دهند یکسان نیست. بعضی از زیرنویس­ها هماهنگ با فیلم یا ویدئوی مورد نظر نیستند. اگر قصد طراحی یک سایت برای ارائه زیرنویس را دارید، به نکاتی که در اینجا مطرح می­کنم دقت کنید. اگر سایت مورد نظر از کیفیت بالایی برخوردار باشد، قطعاً تعداد افرادی که از آن بازدید می­کنند و زیرنویس دانلود می­کنند، بیشتر خواهد بود و در واقع شما به آنچه که در نظر دارید، خواهید رسید.

در طراحی سایت زیرنویس این موارد را به خاطر بسپارید:

به روز رسانی و سرعت بارگذاری سایت

یک سایت زیرنویس خوب، سایتی است که مرتب به روز شود و سرعت بارگذاری و دانلود از لینک­های مستقیم آن بالا باشد. این سایت باید با تمام دستگاه های­هوشمند سازگاری داشته باشد. سیستم جستجو باید طوری طراحی شود که در چند بخش جداگانه نتایج را نشان دهد و مجهز به بخش­هایی مانند tv_series  یا popular باشد تا به تفکیک موضوع زیرنویس­های مختلف ارائه دهد و در صورتی که جستجوگر نام یک فیلم را دقیق نداند یا آن را اشتباه تایپ کند، به او کمک کند.

عدم استفاده از تبلیغات پاپ آپ

استفاده از تبلیغات پاپ آپ موضوعی است که بسیاری از سایت‌های زیرنویس فارسی از آن استفاده می­کنند. این تبلیغات برای بیشتر افراد آزاردهنده هستند. سعی کنید در سایت خود فقط از تبلیغات منطقی استفاده و تبلیغات پاپ آپ را حذف کنید تا کاربر شما در طول جستجو در سایت، فضایی آرام را تجربه کند.

ارائه پیش نمایش و جزئیات کامل از زیرنویس

ارائه پیش نمایش و جزئیات کامل باعث می­شود کاربران بتوانند به راحتی زیرنویس مورد نظر را دانلود کنند. این موضوع مشکلات عدم هماهنگ بودن زیرنویس با فیلم را نیز برطرف می­کند.

ارائه دیتابیس­­ بزرگ

هر سایت زیرنویس که بتواند در کنار سایر موارد گفته‌شده، منبع زیرنویس­ برای فیلم­ها و سریال­های مطرح باشد و در واقع تعداد زیرنویس­های آن محدود نباشد، می­­تواند کاربران زیادی جذب کند. به هر حال بدیهی است که اگر بیشتر زیرنویس­هایی که کاربر به دنبال آنها است در سایت شما وجود داشته باشد، کاربر سراغ سایت­های دیگر نخواهد رفت.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم نکات مهم درباره طراحی سایت زیرنویس را به شما آموزش دهیم. اگر با طراحی سایت آشنا هستید، متوجه شده­اید که کار چندان سختی نیست. می­توانید با کمی دقت یک سایت زیرنویس خوب طراحی کنید و آمار بازدید را روز به روز بالا ببرید.