سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های عسل خوب

عسل طبیعی

عسل طبیعی مایعی شیرین و نیمه جامد است که توسط زنبورعسل و از شهد گل ها تولید می‌شود.زنبورها، عسل را شهد گیاهان و گل‌ها از راه بالااوری ، فعالیت آنزیمی و تبخیر آب تولید می‌کنند.به این ترتیب که زنبور شهد را معده خود وارد میکند سپس در خانه های کندو بالا می آورد و چند بار این کار را انجام میدهد و هر بار فعالیت آنزیمی و تبخیر آب انجام میشود تا در نهایت عسل با غلظت دلخواه زنبور تولید شود. زنبورها عسل را در ساختارهایی از جنس موم به نام کندو ذخیره می‌کنند عسل از کلونی‌های زنبورهای وحشی یا از کندوهای زنبورهای اهلی جمع‌آوری می‌شود، که به این کار زنبورداری گفته می‌شود.

 

شیرینی عسل طبیعی از مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز می باشد و شیرینی نسبی آن در حد ساکارز است. میزان کالری عسل حدود 325 کیلو کالری انرژی در هر 100 گرم است. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد بنابراین برای هضم غذا مفید است.

 

عسل به علت اسیدیته خاص، مقدار بسیار اندک آب و وجود هیدروژن پراکسید فاسد نمی شود (به سختی فاسد می‌شود) و از همین روی نگهداری، انتقال و تجارت آن آسان است. قبل از کریستال سازی شربت نیشکر و تهیه شکر، عسل تنها ماده غذایی بود که جهت شیرین ‌کنندگی توسط بشر استفاده می‌شد. مصرف عسل برای کودکان زیر دو سال به دلیل ایجاد سم بوتولینم، خطرناک است.

 

عسل با گذشت زمان خودبخود شکرک می‌زند که به آن رس بستن می گویند و این یک فرایند طبیعی است که هیچگونه تأثیری بر روی خواص شیمیایی یا کیفیت آن نمی‌گذارد. برای آب کردن این شکرک می‌توان از آب گرم استفاده کرد ولی باید توجه شود که اگر عسل با دمایی بیش از 40 درجه سلسیوس گرم شود، مواد بیولوژیکی فعال آن از بین خواهد رفت.

 

به دلیل اهمیت بالای زنبورعسل در گرده افشانی و افزایش باروری محصولات کشاورزی و میوه‌ها، سازمان جهانی غذا و کشاورزی یا فائو روز 20 می هر سال را به عنوان «روز جهانی زنبور» نامگذاری کرده‌است.