سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشمش پلویی

کشمش پلو مجلسی را می‌توان به صورت ساده درست کرد و در کنار آن مرغ سرخ شده قرار داد یا گوشت مرغ را پس از آبپز کردن، به صورت ریش ریش درآورد و همراه با مخلوط کشمش، لابه لای برنج آبکش گذاشت. این غذا مناسب ذائقه افراد علاقه‌مند به غذاهای شیرین است.

پلوی مخلوط در انواع مختلفی همچون مانی پلو، مرصع پلو، شیرین پلو و ... وجود دارد و هر یک به منطقه‌ای از کشور ایران منسوب هستند. کشمش پلو نیز یکی از انواع پلو مخلوط است که از ترکیب برنج آبکش با کشمش درست می‌شود، گاهی نیز به آن مرغ و گوشت می‌افزایند تا میزان کالری آن افزایش یابد. کشمش پلو ساده و بدون گوشت غذایی گیاهی محسوب شده که به راحتی درست می‌شود.

کشمش یکی از تنقلاتی است که همراه با برنج، انواع سالاد و پودینگ به عنوان یک وعده غذایی کامل یا میان وعده سرو می‌شود. این ماده غذایی به تنهایی یا در ترکیب با انواع آجیل و از جمله نخودچی، میان وعده‌ای سالم است. ترکیب کشمش با انواع شیرینی و کیک، باعث حفظ رطوبت محصول نهایی شده و طعم و مزه آن را بهبود می‌بخشد.

 

مواد لازم

برنج 3 پیمانه

کشمش 2 پیمانه

کره 4 قاشق غذاخوری

زردچوبه 1/2 قاشق چایخوری

هل 1/2 قاشق چایخوری

دارچین 2 قاشق چایخوری

پودر زنجبیل 2 قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

دستور تهیه:

 

برنج را حدود 3-2 ساعت با مقداری آب و نمک خیس کنید.

کشمش را پاک کرده و 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آن را در صافی بریزید تا آب آن خارج شود. برای این منظور می‌توانید از دو نوع کشمش زرد و قهوه‌ای یا فقط از یک نوع کشمش استفاده کنید.

کره را در تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود.

کشمش‌ها را در تابه ریخته و به مدت 3 دقیقه تفت دهید تا کمی پف کنند، ولی مراقب باشید کشمش‌ها نسوزند.

نمک و ادویه‌ها را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا بوی ادویه‌ها بلند شود. اگر مخلوط خیلی خشک بود مقداری کره یا روغن به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کشمش پلو مجلسی

 

یک قابلمه را تا نیمه آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. آب برنج را دور بریزید و برنج خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید.

نمک آب برنج را بچشید و اگر لازم بود مقداری نمک به آن اضافه کنید.

حدود 15-10 دقیقه صبر کنید تا برنج روی حرارت زیاد بجوشد و نرم شود.

با دست چند دانه برنج را تست کنید اگر اطراف آن‌ها نرم شده بود و وسط آن‌ها هنوز کمی سفت بود، برنج را آبکش کنید.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید. چند کفگیر برنج آبکش در قابلمه ریخته، سپس چند قاشق از مخلوط کشمش روی آن بریزید. همه برنج و مخلوط کشمش را به همین ترتیب به صورت لایه به لایه به قابلمه اضافه کنید.

در انتها کمی برنج آبکش در تابه حاوی مخلوط کشمش بریزید و با قاشق هم بزیند تا باقیمانده ادویه‌ی موجود در تابه با برنج مخلوط شود سپس آن را در آخرین لایه به قابلمه اضافه کنید.

اطراف برنج را جمع کنید تا به شکل هرمی درآید، با ته کفگیر چند سوراخ در برنج ایجاد کنید.

درب قابلمه را بسته و حرارت را متوسط کنید. پس از 10 دقیقه که در قابلمه بخار ایجاد شد، روی درب قابلمه دمی قرار دهید و حرارت را ملایم کنید.

حدود 45-40 دقیقه صبر کنید تا برنج دم کشیده و آماده سرو شود