سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنج باید ایرانی باشد

 

برای انتخاب یک محصول برنج مناسب، داشتن اطلاعاتی در این زمینه به شما کمک بزرگی می‌کند تا حین خرید دچار اشتباه نشوید چراکه در حال حاضر نمونه برنج‌های زیادی در بازار به چشم می‌خورد که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به برنج ایرانی دارند اما پس از پخت، کیفیتی که شما انتظارش را دارید به‌دست نخواهید آورد.

 

برنج

به همین‌خاطر شاید با خواندن این گزارش بتوانید از این پس محصول برنجی را خریداری کنید که به ذائقه شما نزدیک باشد.

 

خوش عطر و خوش طعم

برنج‌های ایرانی با برندهای متفاوتی به بازارعرضه می‌شوند. برنج هاشمی، صدری، علی‌کاظمی، ندا، خزر، طارم، شیرودی و... بخشی ‌از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی هستند. برنج‌ها به‌واسطه نوع بذرشان به 2‌دسته پرمحصول و کم‌محصول تقسیم‌بندی می‌شوند که برای نمونه برنج هاشمی و صدری به‌خاطر محصول خوبی که می‌دهند در دسته برنج‌های پرمحصول قرار گرفته‌اند. در این میان برنج هاشمی، اگر اصل آن در بازار پیدا شود، جزو پرطرفدارترین محصولات برنج شناخته شده است، به این خاطر که پس از پخت، هم خوب ری می‌کند و قد می‌کشد، هم عطر خوبی دارد و هم در اصطلاح برنجکاران، خالی و بدون خورش هم می‌شود آن را میل کنید. بد نیست بدانید که حین خرید این نوع برنج و برنج‌های ایرانی دیگر بایستی کمی دست به عصا و سختگیرانه وارد بازار شوید چراکه در کنار برنج‌های ایرانی، بازار داغ برنج‌های خارجی و شباهت‌هایی که با محصول برنج اصیل ایرانی دارند باعث می‌شود تا مشتریان حین خرید دچار مشکل شوند؛ برنج‌هایی که به‌خاطر دارا بودن مواد مضر مثل آرسنیک سلامت افراد را در طولانی‌مدت به خطر می‌اندازند.

 

راه‌های تشخیص برنج خوب

یکی از ویژگی‌های برنج خوب این است که پس ازدم گذاشتن، برنج‌ها یک اندازه باشند، خوب قد بکشند و عطر خوبی هم داشته باشند اما این موضوع به تنهایی نمی‌تواند ملاک ما برای خرید نمونه مناسبی از برنج ایرانی باشد. درواقع برنج خوب، برنجی است که در وهله اول پوک نباشد. برای تشخیص این موضوع کافی است مقداری برنج را زیر دندانتان بجوید. اگر برنج خیلی زود زیردندانتان شکست و آسیاب شد بدانید که برنج خوبی نیست اما اگر برنج سفت بود وخیلی دیرشکست بدانید که برنج مرغوبی است. طول برنج مرغوب حدود یک‌سانتی‌متر است و رنگ روشنی دارد و بدون رگه‌های طولی و عرضی است.

 

راه دیگرتشخیص برنج ایرانی، عطری است که این برنج دارد. شما می‌توانید‌ مشتی ‌برنج‌ بردارید و خیلی‌خوب عطرآن را بو بکشید. اگر برنج عطر خوبی داشت، معلوم است که شما برنج خوبی را انتخاب کرده‌اید اما اگر با بوکشیدن متوجه عطر برنج نشدید، بهتراست که مقداری ازبرنج را در دهانتان بجوید و مزه کنید. اگر عطر برنج زیر دندانتان مشخص شد این نشان می‌دهدکه انتخاب شما درست بوده. به‌همین‌خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که فقط به بو کردن برنج اکتفا نکنید چراکه بعضی از فروشندگان بی‌انصاف در بازار، با آسیاب‌کردن مقداری برنج اصل ایرانی گرد آن را به محصولی دیگر می‌زنند و شما با استنشاق آن محصول ممکن است دچار اشتباه در خرید خود شوید. البته عده‌ای از فروشندگان هم هستند که با ترکیب مقداری برنج ایرانی باکیفیت با برنج نامرغوب سعی می‌کنند مشتری را گمراه کرده و سود خوبی به جیب بزنند. در این حالت بهتر است که شما قبل از خرید، این مشکل را حل کنید. چطور؟ کافی است مشتی برنج از کیسه بردارید وکف دست‌تان به دانه‌های برنج دقت کنید. اگر دانه‌ها هم‌اندازه نبودند مطمئن باشید که برنج ترکیب شده. در این حالت ممکن است شما شاهد مقداری برنج چاق و کوتاه یا برنج شکسته با مقداری برنج خوب و باکیفیت باشید. البته از دیگر ویژگی‌هایی که یک برنج ایرانی باکیفیت دارد این است که زیر شکم دانه‌های برنج سفید نباشد.

 

موضوع دیگری که حین خرید برنج باید به آن توجه کنید قدیمی بودن یا در اصطلاح کهنه‌بودن برنج است؛ برنج کهنه ‌خشک‌تر از برنجی است که به‌طور مثال امسال برداشت‌شده. این برنج رطوبتی ندارد و زمانی که شما برنج را طبخ می‌کنید، برنج، آب را به خوبی‌ به‌ خود می‌گیرد و در زمان دم‌کشیدن قد می‌کشد اما برنجی‌که امسال برداشت شده به‌خاطر اینکه در انبار نمانده و هنوز مقداری رطوبت در دانه‌های برنج وجود دارد، حین پخت به خوبی ری نمی‌‌کند. یادتان هم نرود که برنج خوب و با کیفیت علاوه بر داشتن همه این ویژگی‌ها، طعم نسبتا شیرینی‌ دارد و نشاسته‌اش هم زیاد است.