سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشهایی برای یادگیری سریع و عمیق زبان انگلیسی

یادگیری سریع زبان انگلیسی نیازمند تمرین و تکرار بسیار زیادی است اما تا حالا شده کسی (یا خودتون) از شما بپرسه چند ساله با مسئله ی یادگیری زبان انگلیسی درگیر هستید؟
از اول (زمان مدرسه) تا حالا چقدر تونستید جلو ببرید میزان تسلط تون بر زبان انگلیسی رو؟
احتمالا جواب شما به این سوالا یکم نا امید کننده س. که اگه اینطور نبود، الان مشغول خوندن این نوشته نبودید.
اما به نظرتون چرا؟
قطعا علتش صرف نکردن وقت کافی برای یادگرفتن انگلیسی نیست. چون چیزی که مسلمه اینه که همه ما مدت هاست به فکرش هستیم و داریم به سمتش قدم برمیداریم.

به عقیده ی ما، ریشه ی مشکل در انتخاب روش مناسب یادگیری سریع زبان انگلیسی نهفته س.
اگر روش پازلینگ زبان انگلیسی در کلاس های درس توی کشور ما (چه مدرسه و چه مؤسسات خصوصی) متناسب با ساختار ذهن و مبتنی بر نتایج تحقیقات به روز زبان شناسان بود، الان حداقل آمار امیدوار کننده تری داشتیم از تکلم کنندگان انگلیسی در کشور.

اینجا احتمالا می پرسید که روش مناسب یادگرفتن انگلیسی از نظر ما چیه؟ و اینکه دقیقا چیکار کنیم که بهتر بتونیم زبان انگلیسی رو یاد بگیریم؟ توی این مقاله پیش از معرفی شیوه های مختلف فراگیری زبان انگلیسی، از ویژگی های یک سبک یادگیری خوب صحبت می کنیم، چند تا از روش های رایج در دنیا رو بر می شماریم و در نهایت روش توصیه شده ی دکتر منوچهرزاده (پازلینگ – Puzzling) رو معرفی می کنیم.

ویژگی های یک روش مؤثر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

خوشبختانه در زمانه ی ما روش ها و منابع بی شماری برای آموختن زبان انگلیسی وجود داره. از کلاس های آموزش انگلیسی گرفته تا فیلم و سریال زیرنویس دار و پادکست و…

این فراوانی البته ممکنه باعث سردرگمی شما در انتخاب اونها بشه و در نتیجه بعد از مدتی شما رو از نتیجه ی مطلوب دور کنه. 

به همین خاطر موقه ی تعیین روش آموزش، بهتره این نکات رو مد نظر داشته باشید:

جامع و شامل باشه

یعنی تا حد ممکن هر چهار مهارت زبان انگیسی (Listening, Reading, Speaking, Writing) شما رو تقویت کنه. البته فراموش نکنید که ترتیب فراگیری این چهار مهارت بایستی هوشمندانه رعایت بشه. برای مثال اگه در ابتدای مسیر یادگیری سریع زبان انگلیسی هستید، بهتره روی مهارت های ورودی (شنیدن و خواندن) تمرکز بیشتری داشته باشید.

متناسب با ویژگی های شخصیتی شما باشه

روش های مرسوم برای آموزش زبان انگلیسی

از بین چندین و چند متد آموزش زبان در دنیا، چهار روش در میان زبان آموزان محبوبیت بیشتری یافته که عبارتند از:

آموزش زبان به روش سنتی

اجزای تشکیل دهنده ی این متد برای همه مان آشناست. کلاس درس، استاد مدرس و یک کتاب برای انجام تمرینات و تکالیف درسی که مدرس ما معین می کند. 

ممکنه با خوندن اسمش به این نتیجه برسید که این روش امروزه دیگه کاربردی نداره، اما اینطور نیست. هنوز هم بعضی افراد با حل تمرین های کتاب های آموزشی زبان برخی مهارت های زبانی (مثل خواندن و نوشتن) رو تقویت می کنن. 

نقطه ضعف این متد اینه که موجب اتلاف بخشی از وقت شما میشه (برای حضور در کلاس)، و اینکه تمرین ها معمولا به درستی انتخاب نشدن که باز هم موجب صرف وقت بیهوده میشه.

روش غوطه وری در زبان مورد نظر

ما همه زبان مادری رو به این شیوه یاد گرفتیم. روشی که در اون همه ی اطراف ما پر میشه از گویش به زبانی که داریم یاد میگیریم. با این شیوه ممکنه به سرعت مهارت های زبان مورد نظر رو فرا بگیرید، اما مسئله اینه که همچین شرایطی به ندرت فراهم میشه. 

بهرحال اگه یه روزی اسب سفید اومد سراغتون و شما رو برد به انگلیس (یا یه کشور انگلیسی زبان دیگه)، یادتون نره که در کنار غرق شدن در محیط زبانی، تمرین و مطالعه تکمیل کننده و تسریع کننده ی یادگیری شما خواهند بود.