سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لپ تاپ کاستوم شده بخریم یا نخریم؟

کلمه custom در زبان انگلیسی به معنای سفارشی است و کلمه customize معنای سفارشی شده می‌دهد. برای مثال قطعا در تنظیمات گوشی خود این کلمه را مشاهده کرده‌اید و از طریق این گزینه معمولا می‌توانید تغییراتی را در گوشی اعمال کنید تا ظاهر یا عملکرد آن مطابق میل شما تغییر کند. لپ تاپ کاستوم شده چیست؟ چطور بفهمیم که یک لپ تاپ کاستوم شده است یا نه؟ و یا مزایا و معایب لپ تاپ کاستوم شده چیست؟ این ها سوالاتی هستند که این روزها ذهن خریداران لپ تاپ را به خود مشغول نموده اند. به عنوان نمونه لپ تاپ‌های جدید اپل یا همان مک بوک‌های اپل با تراشه‌های اختصاصی M1 یا M2 اصلا امکان ارتقاء ندارند؛ چرا که همه بخش‌ها به صورت یکپارچه درون تراشه قرار گرفته است و شما به حافظه داخلی یا حافظه رم به طور مجزا دسترسی نخواهید داشت.این روزها هنگام خرید لپ تاپ مخصوصا خرید اینترنتی لپ تاپ با اصطلاح های ناشناخته ای در سایت ها و فروشگاه های اینترنتی مواجه می شوید که به احتمال فراوان مفهوم آن ها را نمی دانید. یکی از این اصطلاح ها لپ تاپ کاستوم شده است. کاستوم واژه ای انگلیسی به معنی “سفارشی” می باشد که بین فروشندگان و کسبه بازار بسیار رایج و پرکاربرد است.

طبق توضیحات بالا حالا بهتر می‌توانید حدس بزنید که لب تاپ کاستوم شده چیست و این مفهوم چه معنایی دارد. به لپ تاپ‌هایی که به صورت دستی ارتقاء پیدا کرده‌اند و به طور کلی سخت افزار آن‌ها دستکاری شده است کاستوم می‌گویند. برای مثال شرکت لنوو یک مدل لپ تاپ را با رم 8 گیگابایت روانه بازار می‌کند اما شما می‌توانید همان لپ تاپ را به صورت کاستوم شده با رم 12 خریداری کنید. در نظر داشته باشید لپ تاپ کاستوم شده برای همه مدل‌ها وجود ندارد؛ چرا که برخی از لپ تاپ‌ها امکان تغییر رم، حافظه داخلی، gpu و cpu را ندارند. به طور کلی اکثر لپ تاپ‌ها امکان ارتقاء پردازنده مرکزی و کارت گرافیک را به شما نمی‌دهند و تنها بخش‌هایی مانند رم و حافظه داخلی (آن هم نه در همه مدل‌ها) قابل ارتقاء خواهد بود. به عنوان نمونه لپ تاپ‌های جدید اپل یا همان مک بوک‌های اپل با تراشه‌های اختصاصی M1 یا M2 اصلا امکان ارتقاء ندارند؛ چرا که همه بخش‌ها به صورت یکپارچه درون تراشه قرار گرفته است و شما به حافظه داخلی یا حافظه رم به طور مجزا دسترسی نخواهید داشت. در این مطلب از لپ مال به بررسی شاخص های موثر در وزن یک لپ تاپ، بهترین لپ تاپ های سبک و 5 مورد از سبک ترین لپ تاپ گیمینگ سال 2023 از نگاه کارشناسان خواهیم پرداخت.

به طور کلی، ابعاد و وزن یک لپ تاپ به سخت افزارهای تعبیه شده (نظیر رم، پردازنده، باتری و ..) در آن، وابستگی دارد. در سال های آغازین فعالیت صنعت لپ تاپ هرچه وزن یک لپ تاپ بیشتر بود، آن لپ تاپ قادر بود تا عملکرد بهتری را از خود ارائه دهد! امروزه اما، این مسئله به لطف پیشرفت های وقفه ناپذیر تکنولوژی، این مسئله دیگر صادق نیست و می توان اظهار کرد که وزن اغلب لپ تاپ های بسیار قدرتمند فعلی (مانند لپ تاپ ایسوس ZenBook 13 یا مک بوکAir ) به کمتر از 2 کیلوگرم می رسد.لپ تاپ‌های کاستوم شده لپ تاپ‌های دست دوم نیستند. لپ تاپ‌های کاستوم شده لپ تاپ‌های نویی هستند که سخت افزار آنها در صورت امکان توسط شرکت‌های وارد کننده لپ تاپ و شرکت‌های گارانتی ارتقاء پیدا می‌کند. قبل از آن نیز سازگاری و امکان ارتقاء بررسی خواهد شد و مشکلی از این جهت پیدا نخواهند کرد.